Algemene voorwaarden Visie In Zicht
E-mail: www.visieinzicht@hotmail.com
Artikel 1 - Definities
Visie In Zicht : Visie In Zicht , gevestigd te Gulpen, KvK-nummer 86057510.
Klant: degene met wie Visie In Zicht een overeenkomst is aangegaan.
Partijen: Visie In Zicht en Klant samen.
Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2 - Toepasselijkheid
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen,
overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Visie In Zicht .
Visie In Zicht en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
Visie In Zicht en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van
anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 - Prijzen
Visie In Zicht hanteert prijzen in euro’s en inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratief verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
Visie In Zicht mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door Visie In Zicht vastgesteld op grond van de werkelijk
bestede uren.
De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Visie In Zicht , geldend voor de periode waarin
hij de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is afgesproken.
Wanneer Visie In Zicht en de Klant voor de dienstverlening een totaalbedrag afspreken, is dit altijd een richtprijs,
tenzij schriftelijk anders is afgesproken..
Visie In Zicht mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
Visie In Zicht moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs
meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen,
wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
Visie In Zicht mag zijn prijzen jaarlijks aanpassen.
Visie In Zicht zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
De consument mag de overeenkomst met Visie In Zicht opzeggen wanneer hij het niet eens is met de
prijsverhoging.
Artikel 4 - Betalingen en betalingstermijn
Visie In Zicht mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag
verlangen.
De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
De betalingstermijnen die Visie In Zicht hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant
het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in
verzuim en in gebreke is, zonder dat Visie In Zicht aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft
te stellen.
Visie In Zicht mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen
voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 5 - Gevolgen te late betaling
Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Visie In Zicht de wettelijke rente van 2% per maand
voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening brengen
vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele
schadevergoeding betalen aan Visie In Zicht .
De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag Visie In Zicht zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft
betaald.
In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen
van Visie In Zicht op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Visie In Zicht , dan moet hij nog
steeds de afgesproken prijs betalen.
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Artikel 7 - Opschortingsrecht
Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze
overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 8 - Verrekening
Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Visie In Zicht te verrekenen
met een vordering op Visie In Zicht .
Artikel 9 - Verzekering
De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand,
ontploffings- en waterschade, en diefstal:
geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
zaken van Visie In Zicht die bij de Klant aanwezig zijn
zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
De Klant geeft op eerste verzoek van Visie In Zicht de polis van deze verzekeringen ter inzage.
Artikel 10 - Garantie
Wanneer de Klant en Visie In Zicht een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze
voor Visie In Zicht enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
Artikel 11 - Uitvoering van de overeenkomst
Visie In Zicht voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap
uit.
Visie In Zicht mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel
voorschot door de Klant.
De Klant moet ervoor zorgen dat Visie In Zicht op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
Zorgt de Klant er niet voor dat Visie In Zicht tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra
kosten voor rekening van de Klant.
Artikel 12 - Informatieverstrekking door de Klant
De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de
overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschik-baar aan Visie In Zicht .
De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en
bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders
voortvloeit.
Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert Visie In Zicht de betreffende bescheiden.
Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Visie In Zicht redelijkerwijs verlangde informatie,
gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen
de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.
Artikel 13 - Duur overeenkomst dienst
De overeenkomst tussen Visie In Zicht en de Klant voor een dienst wordt aangegaan voor de duur van 3 maanden,
tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of schriftelijk iets anders is afgesproken.
Na afloop van de termijn in lid 1 wordt de overeenkomst stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor
onbepaalde tijd, tenzij de Klant of Visie In Zicht de overeenkomst opzegt met een opzegtermijn van 2 maanden. Is
de Klant een consument dan geldt een opzegtermijn van 1 maand.
Artikel 14 - Opzeggen dienst voor bepaalde tijd
De Klant kan een overeenkomst voor een dienst voor bepaalde tijd niet eerder dan na 1 jaar opzeggen.
Na afloop van de minimum looptijd van 1 jaar kan de Klant de overeenkomst in lid 1 opzeggen met een
opzegtermijn van 2 maanden.
Na afloop van de minimum looptijd van 1 jaar kan een consument de overeenkomst in lid 1 opzeggen met een
opzegtermijn van 1 maand.
Is de overeenkomst voor een dienst voor minder dan 1 jaar aangegaan, dan is de overeenkomst tussentijds niet
opzegbaar.
Artikel 15 - Geheimhouding
De Klant houdt iedere informatie, in welke vorm dan ook, die hij van Visie In Zicht ontvangt geheim.
Hetzelfde geldt voor alle andere informatie betreffende Visie In Zicht waarvan de Klant weet of redelijker-wijs kan
vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan Visie In
Zicht schade kan berokkenen.
De Klant neemt alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat hij de informatie in lid 1 en 2 geheimhoudt.
De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
die al openbaar was voordat de Klant deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder dat
dit het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de Klant
die door de Klant openbaar gemaakt wordt op grond van een wettelijke plicht
De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor
een periode van 3 jaar na afloop daarvan.
Artikel 16 - Boetebeding
Wanneer de Klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan Visie In
Zicht voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.
Is de Klant een consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 1.000.
Is de Klant geen consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 5.000
Daarnaast moet de Klant een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die
overtreding voortduurt.
De Klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook
hoeft er geen sprake te zijn van schade.
Visie In Zicht mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de Klant.
Artikel 17 - Vrijwaring
De Klant vrijwaart Visie In Zicht tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Visie In Zicht
geleverde producten en/of diensten.
Artikel 18 - Klachten
De Klant moet een door Visie In Zicht geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op
eventuele tekortkomingen.
Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten,
dan moet de Klant Visie In Zicht daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de
tekortkoming.
Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Visie In Zicht hiervan op
de hoogte stellen.
De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort-koming, zodat Visie In Zicht
hierop gepast kan reageren.
De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Visie In Zicht .
Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Visie In Zicht andere
werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 19 - Ingebrekestelling
De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Visie In Zicht .
De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Visie In Zicht ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 20 - Aansprakelijkheid Klant
Wanneer Visie In Zicht een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk
voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 21 - Aansprakelijkheid Visie In Zicht
Visie In Zicht is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of
bewuste roekeloosheid.
Wanneer Visie In Zicht aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt
met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
Visie In Zicht is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
Wanneer Visie In Zicht aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten
(beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen
schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de
aansprakelijkheid betrekking heeft.
Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts
indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 22 - Vervaltermijn
Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Visie In Zicht vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de
aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 23 - Ontbinding
De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Visie In Zicht toerekenbaar tekortschiet in de nakoming
van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of
geringe betekenis.
Is de nakoming van de verplichtingen door Visie In Zicht nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat
Visie In Zicht in verzuim is.
Visie In Zicht mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de
overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Visie In Zicht kennis heeft genomen van
omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 24 - Overmacht
In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Visie In Zicht door de Klant niet aan Visie In
Zicht kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
- een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
- wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
- stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
- computer-virussen
- stakingen
- overheidsmaatregelen
- vervoersproblemen
- slechte weersomstandigheden
- werkonderbrekingen
Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Visie In Zicht 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet
kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Visie In Zicht kan nakomen.
Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als
Visie In Zicht de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
Visie In Zicht hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Visie In
Zicht hiervan voordeel heeft.
Artikel 25 - Wijziging overeenkomst
Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Visie
In Zicht de overeenkomst aanpassen.
Artikel 26 - Wijziging algemene voorwaarden
Visie In Zicht mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Visie In Zicht altijd doorvoeren.
Ingrijpende wijzigingen zal Visie In Zicht zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst
opzeggen.
Artikel 27 - Overgang van rechten
De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Visie In Zicht aan anderen overdragen zonder schriftelijke
toestemming van Visie In Zicht .
Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 28 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit
geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de
buurt komt van wat Visie In Zicht bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 29 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter
Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Visie In Zicht is
Nederlands recht van toepassing.
De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Visie In Zicht is exclusief bevoegd om kennis te
nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Visie In Zicht , tenzij de wet iets anders bepaalt.
Opgesteld op 15 mei 2024.